Obraz olejny na płótnie, format: 70 cm x 70 cm, 2024 r.
Więcej informacji...
Ukryj więcej informacji
Przesłanie obrazu "Strach na wróble" Rafała Kostrzewy można odczytywać na kilku poziomach, zwłaszcza że twórczość artysty cechuje się symbolicznym i niejednoznacznym charakterem, który pobudza do refleksji nad różnymi aspektami natury, człowieka i kultury.
Strach na wróble może symbolizować ludzkie słabości, iluzje i maski, które nakładamy na co dzień, by pełnić określone role społeczne lub chronić się przed światem. W kontekście obrazu Kostrzewy, gdzie postać stracha na wróble jest stylizowana i ubrana w kolorowy, niemal karnawałowy kostium, może to sugerować próbę ukrycia pustki lub samotności za fasadą pełną kolorów i kształtów. Takie ujęcie wskazuje na pewną melancholię i kontrast między wnętrzem a zewnętrzem.
Motyw ptaków, które otaczają stracha na wróble, sugeruje pewną relację między człowiekiem a naturą. W tradycyjnej funkcji, strach na wróble miał odstraszać ptaki, ale tutaj wydaje się, że te stworzenia ignorują jego obecność lub wręcz zbliżają się do niego. Można to odczytać jako przesłanie o zbliżeniu natury do człowieka lub iluzji kontroli człowieka nad przyrodą – być może jesteśmy tylko symbolicznymi „strachami na wróble” w świecie przyrody, który działa niezależnie od naszych prób jego podporządkowania.
Obraz jest pełen kontrastów – żywa kolorystyka kojarząca się z radością została zestawiona z postacią stracha na wróble, który z natury jest symbolem samotności i izolacji. To połączenie może odzwierciedlać hedonizm (radość życia, kolor, celebrację istnienia) oraz melancholię (samotność, przemijanie, pustkę). Kostrzewa zdaje się przekazywać, że te dwa aspekty współistnieją i są nieodłącznym elementem ludzkiej kondycji – próbujemy zapełniać pustkę, otaczać się kolorem i pięknem, ale jednocześnie pozostajemy świadomi naszej samotności i kruchości.
Obraz można również interpretować jako komentarz społeczny. Strach na wróble, będący pozorną, „sztuczną” postacią, ubrany w różnobarwny, teatralny kostium, może być symbolem współczesnego człowieka, który przyjmuje różne role i maski, by wpasować się w oczekiwania społeczne. Może to być krytyka kultury, w której często ukrywamy swoje prawdziwe ja za fasadą kreacji, dbając bardziej o to, jak jesteśmy postrzegani, niż o nasze prawdziwe emocje i tożsamość.
"Strach na wróble" Rafała Kostrzewy zaprasza widza do refleksji nad kwestiami ludzkiej natury, relacji z przyrodą, a także znaczeniem autentyczności i samotności w świecie pełnym iluzji i powierzchownych ról. To swoista medytacja nad naturą człowieka, który balansuje między radością a melancholią, otaczając się symbolami życia, ale równocześnie mając świadomość swojej samotności i ulotności egzystencji.